۱۳۸۹/۵/۲۹

رئیس ارتش عراق تعلیق خروج نیروهای ایالات متحده را خواستار شد



کمتر از سه هفته پس از آغاز خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق, فرماندهان نظامی در بغداد نگرانی خود را از انجام این عمل ابراز داشتند و بیان کردند که نیروهای کشور نخواهد توانست از همبستگی و امنیت حداقل تا ده سال دیگر در تمام نقاط کشور عراق مطمئن شود. اما کاخ سفید آغاز خروج رسمی سربازان کشورش را تا آخر این ماه به تصویب رسانده است.
فرمانده ی ارشد نیروهای عراق , باباکر زیباری در یک گردهمایی درباره ی امنیت ملی عراق که در روز چهارشنبه برگزار شد اذعان داشت که برای دسته ی نظامی که شکل گرفته است,  محافظت از دولت و شهروندان کار بسیار دشواری خواهد بود هنگامی  که ارتش ایالات متحده ی آمریکا در ماه آگوست عزیمت کند. بنابراین تنها پنجاه هزار سرباز خواهند ماند که وظیفه ی منظم ساختن و حمایت از سربازان محلی را بر عهده خواهند داشت و در اواخر سال 2011 عزیمت خواهند کرد.


روی ادامه ی مطلب کلیک کنید


زیباری همچنین در آن گردهمایی به نقل از بی بی سی بیان کرد: "اوضاع خوب پیش می رود, چون هنوز اینجا هستند". وی ادامه داد: " مشکل پس از سال 2011 به وجود خواهد آمد. سیاستمداران باید راهی را برای پر کردن این خلا که پس از سال 2011 به وجود خواهد آمد بجویند".
کاخ سفید سریعا تعهد باراک اوباما را مبنی بر اتمام قطعی جنگ به انجام رسانید. بر اساس گفته های سخنگوی ریاست جمهوری ایالات متحده, این گردهمایی روز چهارشنبه در یک اقدام اضطراری با مشاوران امنیت ملی ایالات متحده و سران ارتش آمریکا در عراق صورت گرفت که طی آن پیغام دادند که خشونت ها امکان دارد وسعت پیدا کند. کما این که با گذشت پنج ماه از انتخابات اخیر عراق هنوز دولت جدید ثبات خود را باز نیافته است.
در این گردهمایی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه, وزیر دفاع رابرت گیتس, مشاور ارشد امنیت ملی رابرت جونز, و فرمانده ی دسته ی نیروهای  نظامی در عراق رای ادیرنو حضور داشتند. رابرت گیبس, سخنگوی کاخ سفید در این مورد گفت: "رئیس جمهور پیامی را از فرمانده ی ارشد نیروها در عراق دریافت کرد." وی همچنین افزود:"من به ریس جمهور گفتم که ما می توانیم به هدفمان مبنی بر خارج شدن نیروهای نظامی از خاک عراق تا ماه آگوست جامه ی عمل بپوشانیم. در واقع, تاکنون 80000 سرباز را از   هنگامی که پرزیدنت اوباما موضع خود را در این باره اتخاذ کرد خارج کردیم."   
دولت ایالات متحده اطمینان دارد که در ماه سپتامبر با افزایش خشونت توسط شورشیان مواجه خواهند شد. بن رودس در کنفرانس خبرنگاری جمع مشاوران امنیت ملی اظهار داشت: "البته فعالیت تروریست ها در عراق ادامه دارد و خشنوت ها وجود دارند". وی همچنین افزود: "اما این نا آرامی ها به طور فزاینده ای به بهبود وضعیت کشور عراق لطمه نخواهد زد."
فرماندهان نیروهای نظامی ایالات متحده اطمینان حاصل کرده اند از هنگامی که نیروهای امریکایی از فعالیت در مراکز بزرگ شهری دست کشیده اند, میزان قربانیان ماهانه در عراق طی سال گذشته به نصف رسیده است. با وجود این حملاتی هر دو هفته  توسط گروه شورشیان انجام می شود.
بر اساس آمار دولت عراق از ماه می سال ,2008 ماه جولای ماهی بود که شهروندان عراقی بیشترین تلفات را دادند  .
بر اساس این داده ها  396 شهروند کشته شدند که 192 نفر از تلفلات در ماه جولای بود.
برای مثال در روز شنبه  بیشترین و بدترین حملات در عراق در چند ماه اخیر صورت گرفت. این حملات در بصره,  دومین شهر بزرگ در عراق صورت گرفت.  و در طی آن یک ماشین که در آن بمب جاسازی شده بود,  یک تانکر بنزین را منفجر کرد و در مجاور آن بازاری را به اتش کشید. در این حمله به نقل از وزارت کشور عراق 43 غیر نظامی جان باختند و 185 نفر به شدت مجروح شدند.
در ماه ژوئن, زیباری از باراک اوباما درخواست کرده بود که تاریخ خروج نیروهای خود را به عقب بیاندازد. وی همچنین راه های  دیگری را پیشنهاد کرد. زیباری به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: "شما ترکیه, امارات متحده , قطر و بحرین را در نظر بگیریدهمه این کشورها دارای پایگاه های نظامی آمریکا بر اساس موافقت نامه های دوجانبه هستند. و من نمی دانم که 
چرا باید به چنین ایده هایی تمایل نداشته باشیم"
از 64000 سرباز آمریکایی که در حال حاضر در عراق مستقر هستند, 50000 نفر از آنان تا ماه سپتامبر در خاک عراق باقی خواهند ماند که وظیفه ی اصلی آن ها ملحق شدن به  675000 سرباز عراقی که کار آن ها تامین امنیت شهروندان عراق است خواهند بود. هنگامی که آقای اوباما در ژانویه ی سال 2009 به کاخ سفید آمد,  144000 سرباز ارتش ایلات متحده در خاک عراق حضور داشت.

انتهای خبر

ترجمه از:  El persiano

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما