۱۳۹۱/۴/۱۹

کارهای نابجا و خلاف دیپلماتیک برخی از دیپلمات های ایرانی تاسف آور است

دیپلمات به منزله نماینده یک کشور است، چه بخواهیم و چه نخواهیم نماینده فرهنگ و اجتماع یک ملت که در جامعه دیگر حضور دارد و بایستی نهایت تلاش خود را انجام بدهد تا تصویر درخوری را از جامعه خویش در اذهان جوامع و ملل دیگر قرار دهد. اگر یک دیپلمات در جامعه دیگر، به دلیل سهل  انگاری مرتکب خطای اخلاقی و دور از شان ملتش شود خائن به ملتش به حساب می آید چرا که تصویر بدی از جامعه خویش به نمایش گذاشته است. غرض از این مقدمه این بود که هرچند که حکومت جمهوری اسلامی در طول 33 سال به نوبه خود ایران و ایرانی را در سطح جهانی خوار و خفیف جلوه داده است و دیپلمات های ایرانی -که به زعم بنده اگر نگوییم تمامی آن ها ولی افراد بسیاری نیز هستند که دنیادیده و با اندیشه باز هستند- می بایست که رفتاری پیشه کنند که باعث بی آبرویی ملت ایران نشوند. چرا که مردم دیگر جوامع بر اساس دیدگاه واقعگرایانه آن ها را نماینده جامعه ایرانی می دانند. حال این درست است که دیپلمات ها به هر حال کارکنان وزارتخانه ای دولتی بوده و زیر نظر حکومت فعالیت می کنند, اما به هر حال از میان خود مردم هستند و بالطبع برگرفته از جامعه و فرهنگ موجود در ایران.
چند ماه پیش خبر خطای یک دیپلمات ایرانی در برزیل در همه جا پخش شد و در آخر به اخراج وی انجامید. این فرد در استخری در شهر برازیلیا بوده و خطای وی دستمالی دختران موجود در استخر عنوان شده است. شناکردن در استخر به خودی خود موردی نداشته و مشکلی به حساب نمی آید ولی وی که از جانب حکومت اعزام شده بود می بایست تابع قوانین ننگین جمهوری اسلامی بوده و به این امر نیز اعتقاد نداشته است, پس در استخر مختلط شنا کرده است. تا اینجا چنین چیزی مذموم به شمار نمی آید اما کار نابجای وی جرمی است که در استخر مرتکب شده است و نام ایرانی را خدشه دار کرده است. در واقع جرم او دستمالی کردن بوده است و نه شنا کردن در استخر مختلط.
موردی دیگر اخیرا در شهر فرانکفورت به وجود آمد. معاون کنسولگری ایران نیز به دستمالی یک دختربچه ١٠ ساله متهم شده است و روشن نیست که ماجرا دقیقا چه بوده است، اخبار ضد و نقیضی از این داستان وجود دارد اما ماجرا از آنجا تاسف آور است که دیپلمات هایی که زن خود را غالبا همراه خود به سفر می برند برای چه باید به چنین کارهایی دست بزنند که به هیچ وجه قابل قبول و توجیه پذیر نمی تواند باشد؟روشن نیست شاید این فرد قصد بدی داشته و شاید هم در باب این موضوع اغراق شده است. اما با توجه به حجم شایعات می توان نتیجه گرفت که چنین موضوع جنجالی بی دلیل به وجود نیامده است.
به هر حال کارهای این چنین افراد تاسف آور است و توجیهی برای آن نمی توان یافت.




لینک این مطلب در بالاترین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما