۱۳۸۹/۶/۷

فرانسه خواستار تحریم علیه ایران به خاطر حکم (سنگسار) آشتیانی شد

فرانسه از اتحادیه ی اروپا درخواست کرد که اقداماتی را برای جلوگیری از سنگسار به عمل آورد.
وزیر امور خارجه ی فرانسه برنارد کوشنر نامه ای را برای مقام عالی امور خارجه ی اتحادیه ی اروپا کاترین اشتون فرستاد. که (در این نامه ذکر شده بود که) در یک موضع مشترک و مستحکم و با همبستگی, تحریم هایی را علیه ایران برای پیشگیری از سنگسار سکینه ی محمدی آشتیانی که در تهران به دلیل زنا و همدستی در قتل شوهرش محکوم شده بود, به مرحله ی اجرا بگذارد. وزیر که پیش از این هشدار داده بود که فرانسه از هیچ اقدامی برای نجات این مادر 43 ساله از "مرگ وحشتناک" دریغ نخواهد کرد ,پیشنهاد داد که موضوع در نشست آتی همتایان اروپایی در تاریخ 10 یا 11 سپتامبر بررسی خواهد شد.
"یک نامه ی مشترک تمام دولت های عضو به مقامات ایرانی به یک نیاز ضروری بدل گشته است اگر می خواهیم این زن جوان را نجات دهیم. همانگونه که مرگ به وسیله ی سنگسار تمام آن هایی که در اروپا به بربریت تن نمی دهند خشمگین کرده است." این را کوشنر در نامه ی رسمی به رئیس امور دیپلماسی اروپا در چهارشنبه ی پیش نوشت.




اشتون دیروز در نامه ای به وی با تاکید بر این که "زمانش نزدیک می شود" پاسخ داد که اتحادیه ی اروپا " در کل اقدامات در زمان های دیگر را رد می کند".
برای ثبات این موضع مشترک که با اقدامات جدید همراه است وزیر پیشنهاد می کند که رهایی آشتیانی و حقوق بشر در ایران در نشست بعدی 27 همتا(ی اروپایی) بحث خواهد شد. کوشنر در نامه یادآوری می کند که "بدبختانه مورد خانم آشتیانی بار نخست نیست".
"بیش از یک سال است که هزاران نفر بازداشت زندانی شکنجه و حتی اعدام شدند, درحالی که از ابتدایی ترین حقوق خود مانند اعتراض, اجتماع و حق آزادی بیان محروم شده اند." وی به سرکوبی که پس از موضوع انتخاب مجدد محمود احمدینژاد به عنوان رئیس جمهور برگزیده در ژوئن سال 2009 پیش آمد اشاره می کند.
 فرانسه که پشتیبان و مدافع سرسخت در برابر ایران در موضوع هسته ای است, در موارد متعددی بر لزوم تمام عملیات و کوشش ممکن برای جلوگیری از سنگسار آشتیانی سخن گفته است. این چهارشنبه در سخنرانی افتتاح گردهمایی سفرای فرانسه در پاریس, پرزیدت نیکولاس سارکوزی اظهار داشت که فرانسه به مسئولیت در برابر (این) ایرانی باور دارد, که به سمبلی برای (مبارزه با) ظلم وستم از سوی مردم تهران بدل گشته است. رئیس جمهور سارکوزی همچنین اضافه کرد که "رژیم کنترل و تسلطش را از طریق سرکوب و انجام انبوه و گسترده ی اعدام و حتی با انواع بدتر قرون وسطایی مانند سنگسار عملی می کند".
پس از آن که در اوایل تابستان نهادهای حقوق بشر در مورد وضعیت این مادر دو فرزند هشدار دادند, موضوع نجات وی به بحث در محافل عمومی غرب راه یافت. سنگسار ظاهرا به دلیل حل و فصل در روند قانونی معلق مانده است اما رسما نه حکومت و نه دادگاه قضایی اسلامی که این حکم را دادند, به صورت بی پرده و صریح درباره ی سرنوشت وی (آشتیانی) سخنی به میان نیاورده اند.


فعالان حقوق بشر در حمایت از سکینه ی محمدی آشتیانی اواخر جولای در لندن تجمع کردند. به نقل از AFP

ترجمه توسط Un Irani 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما