۱۳۹۱/۲/۱۹

نقی نماد تقدس زدایی است. من یک نقوی هستم پس تابوشکنی می کنم!




بیش از یک سال از ایجاد کمپین یادآوری امام نقی به شعیان می گذرد. در این مدت طرفداران بسیار پیدا کرده و سروصدای زیادی در محافل مجازی به راه انداخته است. ایرانیان دگراندیش هر زمان که از فشارهای اجتماعی به تنگ آمده بودند به طنزهای سیاسی و اجتماعی پناه جسته بودند اما این نخستین بار است که چنین بت شکنی در رابطه با تقدساتی می شود که هاله ای از تابو به دور آن پیچیده شده است. می گویند که هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که نتوان آن را به طور کامل از نقد و تقدس زدایی مبرا دانست و من چنین چیزی را باور دارم. شاید آنچه که قشر مذهب مدار جامعه نامش را تقدس بی چون و چرا نام نهاده اند به قیمت نابودی یک جامعه انجامیده باشد، پس چرا آن را باید در محفظه ای روی تاقچه گذاشت و آن را بدون خطا دانست و فضای نامطبوع کنونی جامعه را به گردن دیگر عوامل انداخت؟ آن چه مشخص است این است که پس از ٣٤ سال تجربه حکومت دینی که مشروعیت خود را کماکان از این طرز تفکرات می گیرد و جامعه ایرانی را نیز به خواب برده است، نقد سازنده دیگر صد در صد پاسخ نمی دهد و ناگزیر دگراندیشان به نقد سوزده پناه می برند. بسیار جای شگفتی دارد که برخی از مردم با این که زیر شرایط خفت باری زندگی می کنند  و به آخر خط رسیده اند باز هم ایراد را از اعتقادات خرافی و خانمان برانداز نمی بینند و دور آن را هاله تقدس می کشند چنان که آن کامل و پاک است و هر چه بدبختی اس زیر سر مجریان دین است که مشغول سو استفاده از احکام الهی هستند! روشن نیست که از یک سوراخ چند بار باید گزیده شویم تا بفهمیم باید لااقل در برخی از اعتقاداتی که عموما به طور ارثی به ما رسیده و یا جامعه و خانواده وآموزش و پرورش در تزریق آن ها سهم داشته اند، تجدید نظر کنیم و نگاهی نو به آن ها بیفکنیم.
اخیرا نیز آهنگی از شاهین نجفی خواننده ایرانی مقیم آلمان به نام "آی نقی" منتشر شده است که بی ارتباط با موضوع فیسبوکی نقویت نمی تواند باشد، و حساسیت زیادی نیز برانگیخته است. چنانچه پست های زیادی از این قبیل به بالاترین نیز ارسال شده است.

نقویت و احادیث آن چنانچه می دانید واقعیت عینی ندارد و مرتبط با شرایط روز جامعه خود ما ساخته می شود و وسیله ای برای فریاد نسل سوخته به شمار می رود، احتمالا وسیله ای برای تسکین درد آنهاست؛ مردمی که از همه چیز بریده اند و به این شیوه اعتراض پناه می برند. ما نه می دانیم که خود نقی (هادی) که بوده است و نه از ادعای قرن ها روحانیت شیعه سر در آورده ایم. اگر به فیلم هایی که در رابطه با امامان شیعه از طرف صدا و سیما ساخته شده است نگاهی بیاندازید می بینید که شکل و شمایل آن ها را نشان نمی دهند و چنان می سازند که گویی فرشته ای هستند که از بالا به زمین افتاده است. عمدا چنان می سازند که آنان را در هاله ای از تقدس نگه بدارند، چه که اگر شمایل آن ها نشان داده می شد کم کم تقدس ساخته شده در ذهن عوام نیز کمرنگ می شد و مردم در ضمیر خود آنان را زمینی و مانند خود دانسته و آخوند نمی توانست ذهن مردم را آنچنان که باید کنترل کند، اینجاست که اهمیت این کمپین مشخص می شود. آنچه (حداقل برای من) روشن است این است که امامان شیعه خود نیز افراد خاصی آنچنان که از خردسالی به ما یاد داده اند نبوده اند و این دستگاه آخوندی بوده که جایگاه آنان را بسیار اغراق آمیز نشان داده است. مردم ما همیشه عادت داشته اند که از کاه ناگهان کوه بسازند، در رابطه با امامان شیعه افسانه پردازی ها و خرق عادت ها و اغراق ها بسیار شده است. شاید اگر ما بر فرض مثال به آن زمان برگردیم از دیدن امامان شیعه و رفتارهای آن ها بسیار متعجب شویم. نظریه رئالیستی به ما می گوید که امامان شیعه مانند بقیه بودند و تقاوتی نداشته اند حداکثر رهبر قشری از جامعه بوده اند که سپس پیروان آنان اکثریت جامعه ایران را تشکیل داده است. جالب اینجاست که اگر شما از یک عربستانی بپرسید که امام علی النقی که بود احتمالا پاسخی دریافت نخواهید کرد! چرا که امامان شیعه خدمت خاصی به بشریت نکردند و یا اقدام مهم تاریخی نکردند که بتوان آن را جهانشمول دانست. شاید نیاکان ما نیز در برهه ای از زمان ناگزیر به امامان شیعه پناه برده بودند اما مسئله امروز امامت در دنیای امروز بسیار مضحک تر از آنی هست که بشود راجع به آن بحث کرد. می گویند که به اعتقادات مردم توهین نکنید که مانع دموکراسی است، من هم می گویم که این برای زمانیست که حکومت دینی نباشد. وقتی حکومت دینی باشد دلیلی برای احترام به این باورها وجود ندارد، اعتقاداتی که با آن طی چند دهه جان هزاران نفر بیگناه را گرفته اند جای دفاع و احترام ندارد.

من نیز به نوبه خودم اعلام می کنم که به آیین نقوی گراییده ام! چنانچه گفتم نقویت نماد است و لاغیر. نقی نماد زدودن آن دسته از تقدساتی است که از بچگی به ما گفته شده صد در صد درست و بدون نقص است. ما با چنین اعتقادات تمامیت خواهی که می پندارد راه صد در صد درست و بی نقص است مشکل داریم. ما قصد تابوشکنی داریم و برای همین نام نقوی را برای خود برگزیدیم.



۷ نظر:

  1. دوستان لطفا پیجی که با عنوان (سرشماری از داوطلبان کشتن شاهین نجفی) در فیسبوک توسط تندروها باز شده رو سریعا ریپورت کنید، با تعداد بالای ریپورت این پیج بسته خواهد شد.
    http://www.facebook.com/mikoshimetshahinnajafi

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  3. به کوری چشم هر چی‌ متعصب کله خره، از این به بعد من هم یک نقوی هستم.

    پاسخحذف
  4. من یک سوال دارم درجواب اینهایی که آب درسوراخ مورچگان افتاد..
    درودبرشاهین نجفی
    سوال ازمراجع شیعه؟؟؟؟
    1-شماشب وروزبه عقاید اهل سنت که یک میلیاردمسلمان هستند توهین میکنید همسررسول خدارانعوذبالله بدکارمیپندارید
    2- به خلفای آنان بدترین توهین میکنید وهیچ کسی صداش درنمیاد
    حال آقای شاهین نجفی توهین به امام نقی نفرمودند گفتند امام مهدی که درچاه جمکران خوابست حداقل امام نقی ریشه ی این ظلم بکند
    درواقع الم مبارزه باخرافه پرستی رابرداشته وهمگان میدانند ازمردگان وبارگاههاکاری برنمی اید
    پول یارانه که برکت امام زمان هم بود قطع کردند مراجع وعلمای شیعه تجاوزدرزندانهابه دختران مسلمان جرمش سنگین ترست یاانتقادکردن ازبارگاههاکه مظهرخرافه پرستیست
    به عقلتان رجوع کنید درودخدابرشاهین نجفی که مثل شاهین چشمان خرافه پرستی راازحدقه بیرون آورد

    پاسخحذف
  5. من درک نمی کنم امام هادی شیعیان چه کاری کردن به جز رسوا کردن و خوار چشم بودن بنی عباس که شما رو این گونه آزرده خاطر کرده باشن.
    واقعا برایتان مسجل نشده که این حکومت دین را تنها یک ابزار در راه پیش برد اهداف شوم خود می بیند ؟
    اگر خونی از دماغ یک مسلمان فلسطینی بیاید صبح تا شب آن را جار می زنند اما در مقابل قتل عام مسلمان چین و چچن سکوت می کند.
    حرکات ها انقلابی مصر و لیبی و بحرین را بیداری اسلامی بیان می کنند و در مقابل جنایات بشار اسد، انقلابیون سوری را تروریست و
    و اغتشاشگر معرفی می کند.
    یعنی نمی بینید که حکومت دغدغه دین را ندارد. دغدغه مسلمانان را ندارد. اسم دین را تنها برای پیشبرد سیاست های شوم خود دستمایه قرار داده اند ؟ .

    شما این ها را می بینید، می دانید که این حکومت راه همان بنی امیه و بنی عباس را در پیش گرفته نه راه آل علی.
    می دانید این حکومت هر چیزی هست به جز اسلام .
    آن رفتار سخیفی که شما اسمش را تابو شکنی گذاشته اید تنها برای خود شما و هم فکران شما زیباست و اطمینان داشته باشید .کوچکترین سودی در بهتر شدن اوضاع مملکت نمی کند
    اگر طرف مقابل شما مذهبی باشد و خشکه مذهب نباشد برایش اندوه و غصه از جهل هم وطن و هم نوعش پیش می آید و اگر خشکه مذهبی باشد که گه گاه هم به ادعاهایی واهی چون سوزاندن قرآن و یا جشن سرور در عاشورا توسط حکومت ، ابزار دست حکومت قرار می گیرد چیزی جز بذر کینه و نفرت در دلش کاشته نمی شود.

    آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم و بسط دموکراسی و به قصد تسلط و سلطه رانی بر خاورمیانه جان میلیون ها آدم را گرفت. حالا خود شما قضاوت کن که می شود ادعا کرد چون کشوری با سوء استفاده از اسم ارزش ها اهداف شوم خودش رو پیش برده بیاییم و آن ارزش ها را زیر سوال ببریم ؟ یا مثال بارز دیگر آن استعماگری کشورهای اروپایی در قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی است که به اسم ترویج تمدن انجام می گرفت ولی در باطن غارت و به تاراج رفتن سرمایه های کشورهای مستعمره رو به همراه داشت. آیا عمل استعمارگران باعث می شه مبانی ای چون تمدن و مدرنیته رو زیر سوال ببریم ؟ مسلما این طور نیست. چون پر واضح و روشن است که اصولی مانند آزادی ، دموکراسی ، تمدن و . غیره تنها سرپوشی بوده که قدرت طلبان برای پیشبرد هدف هاشون از اون ها استفاده کرده اند. حال چگونه است که دین اسلام و امامان شیعه را موجب اوضاع جامعه می دانید حال این که این حکومت امروزه بی شرمیش به جایی رسیده که حتی ظاهر را هم نگاه نمی دارد و چهره ی پلیدش برای همه آشکار شده ؟

    پاسخحذف
  6. ایرانی عزیز جسته و گریخته پاسخ می دهم.


    (واقعا برایتان مسجل نشده که این حکومت دین را تنها یک ابزار در راه پیش برد اهداف شوم خود می بیند ؟)


    این حکومت برخاسته از چیست؟ برخاسته از جهل تک تک ما. اتفاقا همین برای تاریخ مصرف گشتن یک عقیده کافیست. باطن دین همین است اگر به قدرت برسد.


    (اگر خونی از دماغ یک مسلمان فلسطینی بیاید صبح تا شب آن را جار می زنند اما در مقابل قتل عام مسلمان چین و چچن سکوت می کند.)

    خب این هم از عواقب تقیه و مصلحت دانستن یک چیز در آیین مبین شیعه.


    (می دانید این حکومت هر چیزی هست به جز اسلام .)

    اسلام واقعی همین است عزیز. شما از مصباح و جنتی و علمایی که کل زندگیشان زا وقف دین کردند دیندار نیستید. امروزه کشور توسط همین ها می چرخد. عزیز چرا شما دین را به صورت پیشفرض پاک در نظر می گیری. پیشفرض را دور بیندازید حداقل به احتمالات هم فکر کنید.


    (آن رفتار سخیفی که شما اسمش را تابو شکنی گذاشته اید تنها برای خود شما و هم فکران شما زیباست و اطمینان داشته باشید .کوچکترین سودی در بهتر شدن اوضاع مملکت نمی کند)

    من اصلا از بهتر شدن اوضاع مملکت نا امید شده ام چون هنوز خیلی از ما مشکل اصلی را پیدا نکرده ایم و فکر کرده ایم که مشکل حکومتگران فعلی هستند.


    (مسلما این طور نیست. چون پر واضح و روشن است که اصولی مانند آزادی ، دموکراسی ، تمدن و . غیره تنها سرپوشی بوده که قدرت طلبان برای پیشبرد هدف هاشون از اون ها استفاده کرده اند.)

    دوست گرامی چرا شما مسائل سیاست خارجی دولتمردان آمریکا را با سیاست داخلی آخوندها یکی می کنید . اصلا قیاس مع الفارغ می کنید؟ آمریکا برای خود این دستورات را خوب اجرا می کند و آنچه برایش اهمیت دارد منافع ملی است. اما آخوند از نظر من ذاتش همین است.

    پاسخحذف

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما