۱۳۹۰/۷/۱۳

درگذشت استیو جابز و مهرداد مشایخی / اندیشمندانی که از دست می روند اما افراد بی مصرفی چون جنتی هنوز زنده اند

روزگار عجیبیست. افرادی که باید بمانند و با فعالیت های سازنده خود دنیا را پیش ببرند زود از میان مردم می روند اما در عوض افرادی که زیانشان از سود و منفعتشان بیشتر بوده هنوز زنده هستند و باری تا ۱۰۰ و ۱۲۰ سال هم عمر می کنند. بیایید تمام فعالیت ها و خدمات سازنده و مثبت افرادی چون جنتی، مصباح یزدی، خامنه ای، خاتمی و حتی خمینی را روی هم بگذاریم و ببینیم که آیا این افراد یک پنی به جامعه بشری خدمت کرده و سنگی را روی سنگی بنا کرده و یا صرفا با اختراعی زندگی مردم دنیا را سهل کرده اند؟ این افراد چه کرده اند جز این که در عمر خود مفت خورده و خوابیده اند و عقلشان را جز برای کتابت توضیح المسائل و شریعت منسوخ شده و دستورات ویرانگر مذهبی به کار نبرده اند و زندگی مردم را به کامشان تلخ نموده اند؟ نه تنها آخوندهای مسلمان که این وضع در مورد کشیشان و کلا تمام افراد روحانی نما که در اصل زمینی ترین افراد بوده اند، صدق می کند. آیا این افراد در کل زندگیشان آیا یک قرص آسپیرین کشف کرده و یا دو تا سیم را به یک مدار متصل کرده اند؟ به قول برتراند راسل در کتاب "نبرد دین با علم" بشر باید به این نکته مهم برسد که سردمدار مذهب به ندرت برای جامعه بشری مفید بوده است و اگر پیشرفتی در جامعه بشری روی داده است باید آن را مرهون دانش و خرد انسانی دانست وانگهی سردمدار مذهبی جز ارائه دستورات ویرانگر کار دیگری انجام نداده است. اگر این آخوندها به جای حفظ هر حدیث یک بیل می زدند دنیا آباد شده بود.
استیو جابز، مدیر عامل سابق شرکت اپل و یکی از مغزهای بزرگ دنیا امروز در سن ۵۶ سالگی درگذشت؛ و این در حالیست که احمد جنتی با ۸۵ سال، و خامنه ای با ۷۲ سال و حتی پاپ بندیکت شانزدهم با ۸۴ سال سن هنوز زنده هستند و بسیار سرحال و شاداب نشسته اند و خیال مردن هم ندارند. فردی چون خمینی که از او به عنوان امام (یعنی پیشرو!) یاد میشد، در طول ۸۷ ساله خود آثاری از خود بیرون داد که نه تنها در شان انسان متمدن جامعه بشری نیست، بلکه به شدت پست و غیر اخلاقیست و فقط کافیست که کتاب توضیح المسایل وی و بخش هایی از قبیل حکم تطهیر و یا کام گرفتن از بچه شیرخواره و یا حکم جماع با حیوانات را بخوانید تا با چکیده اندیشه سردمداران مذهبی آشنا شوید. به هر حال افراد با آثاری که از خود به جا گذاشته اند سنجیده می شوند و مقایسه آثار فلیمینگ و ادیسون و گراهام بل که باعث سهولت زندگی انسان ها شدند با آثار افرادی چون خمینی و خامنه ای و مصباح یزدی، خیلی چیزها را روشن می کند. آیا یاد "پیرلالمنت" مخترع دوچرخه، "ادیسون" مخترع لامپ الکتریکی و بسیاری وسایل دیگر، "گراهام بل" مخترع تلفن، "فلمینگ" کاشف پنی سیلین و... هزاران اندیشمند و مبدع دیگر از خاطره ها محو خواهند شد؟ آیا نقش افرادی چون استیوجابز و بیل گیتس را که در عصر کنونی خدمات بیشماری را به دنیای آی تی و تکنولوژی کردند می توان نادیده گرفت؟
آن هایی که باعث پیشرفت دانش و فناوری و سهولت زندگی انسان ها شدند را تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد و جابز یکی از آن هاست.


-----------------------------------------------------------
از سوی دیگر همین الان خبردار شدم که متاسفانه دکتر مهرداد مشایخی، جامعه شناس برجسته و استاد دانشگاه جرج تاون در سن ۵۸ سالگی و به علت بیماری سرطان درگذشت. این ضایعه بزرگ را به تمامی ایراندوستان و آزادیخواهان تسلیت می گویم. شوربختانه رسم شده است که افراد به درد بخوری که برای جامعه بشری مفید هستند زود از بین ما می روند.



۳ نظر:

  1. بردن اسم انسانهای مفید و لایق در کنار این زباله های مفتخور من را غیرتی میکند. کاشکی اسمها در یک جمله نبودند.
    ولی در کل موافقم. سپاس

    پاسخحذف
  2. یک شعری از دکتر خانلری هست ، قصه عقاب و کلاغ
    آخر داستان

    گفت : كه ‹‹ اي يار ببخشاي مرا
    سال ها باش و بدين عيش بناز
    تو و مردار تو و عمر دراز
    من نيم در خور اين مهماني
    گند و مردار تو را ارزاني
    گر در اوج فلكم بايد مرد
    عمر در گند به سر نتوان برد ››
    ****
    شهپر شاه هوا ، اوج گرفت
    زاغ را ديده بر او مانده شگفت
    سوي بالا شد و بالاتر شد
    راست با مهر فلك ، همسر شد
    لحظه ای چند بر این لوح کبود
    نقطه ای بود و سپس هیچ نبود

    پاسخحذف
  3. حیف حیف.چه انسان نازنینی بود
    مهربان، تلاشگر ، محقق ،با سواد، مسول ،مردم دار، میهن پرست .
    افسوس .از این گونه انسانهای شریف کم داریم .
    حسن

    پاسخحذف

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما