۱۳۹۱/۲/۲۰

زبان منتقدان آهنگ "آی نقی" زبان تهدید و ناسزا و خشونت است. روزنه ای برای بهبود وضع مملکت نمی بینم

همیشه گفته شده است که برای تحول و دگرگونی در یک جامعه، آنچه در وهله نخست لازم است بروز انقلابی در طرز تفکر جامعه و تلاش برای رفع ایرادهای خود است. اگر به جای تحول فکری و بنیادین به سراغ تغییر سیاست و سیاستمداران جامعه باشیم هیچ گاه موفق نخواهیم شد. این نکته مهم از این جهت گفته شد که مشاهده می شود هنوز آنچنان که باید و شاید، تغییر بنیادین در باورهای مردم صورت نگرفته لذا دریچه امیدی برای گذر از استبداد دینی مشاهده نمی شود.
دو روز پیش خواننده معروف رپ ایران، شاهین نجفی به انتشار آهنگی به نام "آی نقی" مبادرت ورزید که در طی چندین ساعت به موضوع داغی مبدل شد و واکنش ها و حساسیت های زیادی را برانگیخت. تاسف آور است که بسیار از افراد کنترل خود را از دست دادند و توهین های زیادی را به این فرد و طرفدرانش کردند و آن ها را با عبارات رکیکی به باد دشنام گرفته اند و حتی تهدید به مرگ کردند. اما نکته اینجاست که این فرد هیچ توهینی مرتکب نشده و فقط با خواندن نام نقی برخی از موضوعات مورد بحث جامعه را نقد کرده است.




اما اگر تصور کنیم که توهینی هم در کار بوده باشد، حرکت افرادی که داعیه مذهب مداری دارند بسیار سخیف و بی مقدار و متعصابه است و نشان دهنده این است که ذهنیت متعصبانه ای که باعث نابودی این مملکت شده است هنوز به قوت خود باقیست و تاسف آور این که در میان قشر جوانی که دسترسی به اینترنت دارند نیز مشاهده می شود. روشن نیست که این همه حجم توهین و عبارات رکیک و توهین و افترا برای چیست و چرا افراد دینمدار اینقدر ناسزا می گویند. ناسزا گویی از فقدان منطق و درک درست از فضای ایجاد شده به وجود می آید. کسی که نتواند احساسات خود را کنترل کند فرد بی منطقیست، وگرنه فردی که اصول منطق می فهمد حتی در برابر ناسزا نیز سخن حکیمانه می زند نه آن که در برابر موزیکی از یک فرد دگراندیش دهان بگشاید و حتی فرمان قتل صادر کند. این طرز تفکر تروریستی بن بست فکری بی پایانیست که جامعه ما را به قهقرا کشانیده و اکنون فعلا در جامعه مسلمانان دیده می شود. کسی که حرفی برای گفتن دارد با چاقو کشی و تهدید به قتل حرف خود را به کرسی نمی نشاند، ضمن این که عقیده ای که به وسیله سرنیزه حفظ شود باطل و منسوخ است و هیچ معیار عقلی ندارد. فقط کافی است به نظرهای سایت فرارو دقت کنید تا ببینید این عوام تا چه حد احساساتی و بی منطق هستند. نفرت و ترور و خشونت و طاعون فکری از این افراد می بارد و قابل شرح نیست!


شگفت آور است که اکثر مردم ما به جای نقد صحیح و منطقی یک اندیشه یا اثر، فقط ناسزا می گویند. گمان نمی کنم ملتی اینقدر بد دهن و فحاش در جهان وجود داشته باشد و برای همین است که بی منطق ترین ملت جهان هستیم. حالا اگر فردی سخن خاصی  زده است به خانواده و خواهر و مادر او عبارات رکیک را نسبت دادن به چه معناست؟ آیا ضعف فرهنگی و تربیتی جامعه ما را نمایان نمی کند؟
اقدام به تابوشکنی همیشه مورد حمله جمع جمیع عوام بوده است. من به شخصه روزنه امیدی نمی بینم. مردم ما مردمی هستند که نمی دانند چه می خواهند و اسیر بین سنت مدرنیته شده اند و چنان گیر افتاده اند که رهایی از آن سالها زمان می خواهد (خود شاهین نجفی در یکی از مصاحبه خود به همین نکته دقیقا اشاره کرده بود). مخالفت با حکومت کنونی لزوما به آزادی ختم نمی شود و روح جامعه ما بیمار است. مردم ما هنوز گرفتار تعصبات کور هستند و شاهین نجفی به درستی در همین موزیک به "سه درصد جمعیت کتابخوان" اشاره کرده است! چون مردم ما اکثرا یک صفحه هم راجع به دین نخوانده و نمی دانند اما تعصب کور فراوانی دارند. بسیاری از همین متعصبان با هزاران نفر می گردند و می خورند و می نوشند و موزیک های مدرن گوش می دهند، اما با گوش دادن چنین موزیکی چنان به خشم می آیند که اگر مخاطب را دم دستشان ببینند او را در جا می کشند. مثل این افراد با رفتارهای متناقض که کم هم نیستند به مثل زامبی هایی است که باید از آنان گریخت. معلوم نیست که چرا این افراد برای دفاع از عقیده خود این همه فحش های رکیک می دهند. هیچ چیز نمی دانند و اسیر تعصب هایی هستند که از بچگی به آنان القا شده است. همان جوانکی که مویش را تیفوسی و سیخ سیخی می کند و با پیراهنی با دکمه باز و زنجیر جلوی کامپیوتر می نشیند و در سایت یا وبلاگ خود به خواننده مورد نظر فحش های رکیک و زشت می دهد و او را مهدورالدم می داند. یا همان جوان خواننده ای که درگیر گرفتاری های موزیک زیرزمینی خودش است اما با شنیدن این موزیک خونش به جوش می آید و جلوی دوربین می نشیند و به خواننده آهنگ "آی نقی" ناسزا می گوید. این ها همه نشانه جهالت و تناقض رفتاری در جامعه ماست؛ در باتلاق میان سنت و مدرنیته در حال خفه شدن هستیم. تصور نمی کنم حالا حالا ها درمانی برای این بیماری وجود داشته باشد. مشکل ما در درجه اول حکومت نیست که حکومت برخاسته از همین ذهنیت مردم بوده است. هر حکومتی لایق مردمانش است.






این مطلب در بالاترین

۱۳ نظر:

  1. حرامزاده! کثافت هایی مثل شما قوز میکنن پشت یه لپتاب و کامپیوتر و بی پدر بودن خودشون رو اثبات می کنن!حرامزاده اگه جرات داری برو وسط جمعیت و این حرف ها رو بزن ؛اگه خایه داری اینا رو علنی بگو!حرامزاده تو باید هم از یک حرامزاده مثل نجفی حمایت کنی! آخه ان تو ار نقد چی میدونی انوش! مادر جنده؛تو چی از دین و این چیزا حالیته!عقده داری چرا به مردم بی احترامی می کنی!؟ مادر جنده بهت چی بگم که ارزش فحش هم نداری

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. نفرین بر آدم تا محمد و دودمانشان
      نفرین اورمزد به یهوه و الله(خدایان ناتوان)
      اینارو به اون ممد تازی پیامبرنماتون بگو که از ترس قریش رفت اندر کون خر(غار حراء)

      حذف
  2. سلام
    شاهین الانشم باید خودشو مرده به حساب بیاره مثل سلمان رشیدی
    برهان منطق برای کسانی به کار میره که عقل داشته باشند باید مثل خودشو سخیفانه برخورد کرد...

    پاسخحذف
  3. ناشناس اولی

    من از عمد کامنتت رو پاک نمی کنم تا همه بدانند چه ذهنیت کثیفی دارید شماها. حرف هایتان همه فحش و ناسزاست و یک کلمه حرف حساب از دهان شما بی منطق ها بیرون نمیاید. اولا که حرامزاده کسیست که به دیگران تهمت حرامزادگی میزند و تکه کلام های زشت اینچنینی به کار می برد. شما عقده داری که این حرف های زشت رو می زنی. من و مثل میخ و سنگیم برو خوش باش.

    پاسخحذف
  4. این هم از آزادی بیانه که بیاد و به عقاید چند میلیون شیعه توهین کنه
    شما هم فکر میکنی روشن فکری دیگه
    از شریعتی روشن فکر تر تو تاریخ نداریم که به اهل بیت احترام میذاشت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شریعتی روشن فکر ترین بود؟؟
      شریعتی همونی بود که ایده جمهوری اسلامی رو انداخت تو جون خمینی دجال!

      حذف
  5. ba in aghayede aghab mande hamoon behtar ke in hokoomate eslami too iran bemoone.khodaro shokr ke iran nistam.

    پاسخحذف
  6. شماها که دم از دمکراسی می زنید شعور اینو ندارید که بفهمید کار شما فرقی با این گرگای نظام جمهوری اسلامی نداره اونا هم مثل شما به عقاید انسانها توهین می کنن.

    پاسخحذف
  7. فحاشی مفرط از علایم اسکیزوفرنی است که بهش می گن کوپرولالیا. باور کنیدامکان نداره روان کسی سالم باشه و بتونه اینجوری مسلسلی فحاشی کنه. اگرم می بینید که تو جامعه زیاد شده برای اینه بیماری روانی زیاد شده. محققین داخلی می گن الان 35 درصد مردم ایران(از هر سه نفر یکی) دچار اختلال روانی نیازمند درمانه.هموطنانی که چنین احساس نیازی در درونشون به فحاشی حس می کنن حتما برن مشاوره ای بکنن. برای خودشون، اطرافیانشون و کشورشون بهتر خواهد بود. بدون فحاشی هم میشه احکام الهی رو جاری کرد. برید تو سایت القاعده ببینید که با آرامش سر می برن آدمای دیگه رو

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز از مطلب زیبایی که نوشتی ممنون ولی باید بگم نباید به هیچ عنوان ناامید شد تمام کشورهای پیشرفته نیز این دوران رو گذروندن،در ضمن سایت فرا رو ،رو هم نگاه کردم به نظرم اصلا نا امید کننده نبود،اگه به منفی هایی که برای نظرات متعصبین داده شده نگاه کنی متوجه حرفم میشی که البته یکی از نظر دهندگان هم در آخر به اون اشاره کرده:)موفق و پیروزباشی

      حذف
  8. اما بعد، کی کتاب سلمان رشدی رو خودش خونده؟ اگه چار تا پا پتی توی پاکستان راه بیافتن و با ادعاهای واهی هی بگن مورده باد! مورده باد! ما هم باید بیافتیم دنبالشون؟ حالا می خوایم روی سوزش قبول قطعنامه 598 درپوش بذاریم با این شلوغ کاریا یه حرف دیگه است.به این میگن سیاست که والدین هم نداره.
    البته کلا متاسفانه مراجع دینی هم وضعشون بهتر نیست و بدون داشتن مطالعه و سواد لازم در هر موردی فتوا صادر می کنن. آخرشم که دولت ایران به سبیل تاچر قسم خورد هیچ اقدامی بر علیه رشدی نکنه تا سفیرای اروپایی برگردن سر کاسبیشون تو ایران. پس فتوا چی بود؟ غیرت کدوم بود؟ معامله بر سر "مقدسات" هم جایز شد؟

    پاسخحذف
  9. بیش از یک میلیارد میلیون مسلمان سنی باید بشینن و به اهانت های دایمی یه اقلیت شیعه ی بد دهن به عقاید و خلفاشون احترام بذارن ولی مقدسات شیعیان مقدس تر از اونه که نشه فحش براشون داد؟ اگر بی احترامی بده به عمر هم بده به ابوبکر و عثمان هم بده، به شیخ الازهر و مفتی عربستان هم بده

    پاسخحذف
  10. شما باید یه فرقی بین مذهب مقدس شیعه با بقیه ادیان قائل بشید بی احترامی مشکلی نداره و جایزه البته به همه ی ادیان و شخصیت ها و مذاهب جز مذهب شیعه.. چون خدا خودش این مذهب رو انتخاب کرده..
    اصلن روایت داریم یه روز خدا خودش اومد پایین با علی نشست یه شیر شتر زدن تو رگ یه 4تا یهودی و مسیحی و چندتا کافر مرتد هم برای انجام دستورات قران و دست گرمی سر بریدن یه 4تا کنیز هم صفا دادن بعد هم خدا خودش توهین به مذهب شیعه رو به افتخار علی ممنوع اعلام کرد و به شیعیان جهان دستور داد تا مرتدین رو به قتل برسونند و از همان موقع هم کسروی ها به قتل می رسند و سلمان رشدی ها و حکم قتلشان صادر می شود تا بدست شیعیان به انجام برسد!
    و در آخر یادتان باشد که بی احترامی به شیعیان ممنوع است.
    اگر هم آنها قبولتان نداشتند و حتا حکم مرگتان را صادر کردند آرام باشید و به راحتی اجازه دهید بدستور دینشان شما را بکشند وگرنه به آنها بی احترامی میشود و این جزایی غیر از مرگ نخواهد داشت.!

    پاسخحذف

ما از انتقادات شما پشتیبانی می کنیم ولی نظرات حاوی عبارات رکیک و همچنین اسپم حذف خواهند شد. با سپاس از دیدگاه های شما